۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

تحریم جشنواره فیلم فجر

ماه مه ۱۹۶۸ فیلمسازان و تماشاگران معترض و خشمگین از دست دولت فرانسه و سیاست های سرکوبگرانه آن، سالن بزرگ نمایش فستیوال کن را اشغال کرده و اعلام میکنند باید با کارگران و دانشجویان و حرکت انقلابی آنها همبستگی داشته باشیم و به همین دلیل باید فیلم هایمان را از فستیوال بیرون بکشیم. بتدریج منتقدان سینمایی نیز به آنها می پیوندند و هیئت داوری فستیوال، متشکل از فیلمسازان برجسته ای چون رومن پولانسکی در پشتیبانی از حرکت آنها دسته جمعی استعفا می دهند.

حال پرسش این است که آیا چنین اتفاقی می تواند در جشنواره فیلم فجر امسال هم بیفتد. جشنواره ای که مهم‌ترین رویداد در تقویم سینمایی سالانه سینمای ایران است و علیرغم تمام انتقادها و اعتراض‌هایی که به نحوه برگزاری و سیاست‌های اجرایی آن شده و می‌شود، فیلمسازان ایرانی دوست دارند فیلم‌هایشان را در بخش مسابقه آن شرکت دهند چرا که این کار، نقش تعیین کننده ای در موفقیت تجاری فیلم هایشان دارد.

از ماه ها پیش زمزمه تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی بعضی از فیلمسازان ایرانی در همبستگی با جنبش موسوم به "جنبش سبز" و مخالفت با سرکوب شدید و خشونت آمیز اعتراض مخالفان دولت در خیابان ها، به طور پراکنده شنیده می شد.

اما آیا موضوع تحریم جشنواره از طرف سینماگران ایرانی، موضوعی واقعا جدی است یا تنها شایعه ای است که از طرف مخالفان حکومت و طرفداران «جنبش سبز» دامن زده می شود؟ (منبع بی‌بی سی)

http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2010/01/100117_l11_cinema_fajr_film.shtml


با توجه به محدودیت‌های فیلم سازان ایرانی‌ و گرایشات مختلف تهیه کنندگان که برخی‌ هم دولتی هستند ممکن است تحریم جشنواره فیلم فجر توسط آنها عملی‌ نباشد. اما تحریم جشنواره‌ای که آقای شمقدری، مشاور رئیس جمهور، آنراهویت و تاریخ انقلاب اسلامی می داند، از طرف تماشاگران، به عنوان شکلی‌ از اعتراض مدنی امکان پذیر است.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر